torsdag 19. februar 2009

Er det gode virkelig?

Hva er det virkelige? Hva er fiksjon? Finnes det gode, finnes det onde? Eller er det en illusjon? Vi kan stille oss mange spørsmål rundt filosofiske emner. Alt fra store universale temaer som opptar oss alle, eller små hverdagsting vi skulle ønske vi kunne svaret på. Er det gode virkelig?

Jeg vet ikke om det er mine fantastisk dårlige evner innenfor googling eller at jeg ikke har lest bibelen godt nok, likevel. Jeg finner ikke noen god definisjon på hva det gode er for noe. Og da jeg hadde tenkt å ta utgangspunkt i denne definisjonen for å skrive denne bloggen kan man vel si at det gode i hvert fall ikke er på min side i dag. Likevel kan det vel spekuleres i hvorvidt det gode egentlig ikke finnes. Det onde og det gode er etter mitt skjønn en menneskeskapt illusjon, noe vi har definert og tatt til etterretning. Eller kanskje det har vært i naturen hele tiden og vi bare har satt ord på det. For det finnes da rett og galt i naturen også, og naturens egne skapninger vet å sanksjonere sine frender som gjør noe galt og belønne dem om de gjør noe rett. Kan det gode og det onde trekkes som en parallell til det som er rett og det som er galt? Eller er dette også noe vi mennesker har funnet opp for å få samfunnet vi lever i til å fungere?

Hvorfor skal vi i det hele tatt stille oss dette spørsmålet i første omgang? Jeg har forståelse for at vi skal være samfunnskritiske, men likevel er vi inneforstått med at en definisjon av det onde og det gode er der for å rettlede oss. Men hva er godt og hva er ondt? Er ikke det veldig individuelt? Jeg tror at det finnes ondskap og godhet her i verden, ondskap utarter seg som avvik fra normalen, men gir oss også kontrasten vi trenger for å definere det gode og verdsette det. Det gode er der, vi har satt ord på det, og vi er helt avhengige av det for å leve, sånn tror jeg at det er. I min lille luftboble stemmer det, og om det ikke stemmer så vil jeg ikke vite det.

Ingen kommentarer: